Inspelen op BasisbehoeftenEdward L. Deci en Richard M. Ryan ontwikkelden een theorie over de menselijke motivatie. De kern van de theorie wordt gevormd door de stelling dat er drie natuurlijke basisbehoeften zijn die, indien deze bevredigd worden, optimale groei van een persoon toestaan.
De drie basisbehoeften zijn autonomie, competentie en relationele verbondenheid. In de klas wordt de autonomie bijvoorbeeld ondersteund wanneer de leerling keuzes aangeboden krijgt en hij medeverantwoordelijk gemaakt wordt voor zijn eigen leerproces. Op de competentiebehoefte kan worden ingespeeld door haalbare uitdagingen te bieden en constructieve feedback te geven op wat de leerling doet. De relationele verbondenheid kan worden verhoogd door een warm en veilig klassenklimaat waarbij de leerkracht interesse toont en zich inleeft in het persepctief van de leerling. In het kort komt het op het volgende neer: Een leerling gedijt het best op school als... ... hij enige mate van keuzevrijheid ervaart en taken kan kiezen die voor hem uitdagend en relevant zijn. ... de verwachtingen zo hoog mogelijk zijn en aansluiten bij zijn talenten en competenties, ... hij samen kan werken met, aansluiting vindt bij, gezien wordt door klasgenootjes en leerkracht en hierin volledig zichzelf kan zijn. Voor hoogbegaafde leerlingen kan deelname aan de plusklas een wenselijke onderwijsaanpassing zijn. Deze kan namelijk bijdragen tot het (nog beter) voorzien in bovengenoemde basisbehoeften. In de plusklas kiest de leerling zelf wat hij wil leren en doen, ervaart de leerling de meerwaarde van samenwerken met ontwikkelingsgelijken en wordt de leerling begeleid door een leerkracht die is gespecialiseerd in het lesgeven aan hoogbegaafden. |
Doelgroep PlusklasRelevante LiteratuurWilt u meer weten over hoogbegaafdheid en aanverwante theorie? Bekijk onderstaand aanbod. (Klik op de titels)
Hoogbegaafdheid - Theorieën & Definities Verschil Intelligent - Begaafd Verklaring Begaafdheidskenmerken Zes 'Typen' Hoogbegaafden Fixed of Growth Mindset Passend Onderwijs voor Hoogbegaafden? |